آنچه باید در مورد مصرف خوراکی موم زنبور عسل بدانید

 

مصرف خوراکی موم زنبور عسل به این علت که آغشته به عسل است، خواص عسل طبیعی تصفیه نشده را به همراه خواصی از موم به بدن انسان منتقل می کند. البته ممکن است برخی ملاحظات در مورد مصرف خوراکی موم وجود داشته باشد.


هزاران سال است که انسان ها زنبورها را نگه می دارند و عسل مورد نیاز خود را از آنها تامین می نمایند. خوردن موم زنبور عسل یکی از راه هایی است که می توانید از فراورده های زنبور عسل بهره مند شوید. مصرف خوراکی این ماده می تواند خواص زیادی برای شما از کاهش خطر عفونت تا بهبود سلامت قلب و کبد داشته باشد.با این وجود، خوردن عسل به طور مستقیم از شان ممکن است خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. اگر می خواهید موم زنبور عسل یا عسل همراه با موم را میل کنید، بهتر است در کنار اطلاع از خواص این ماده، در مورد مضرات آن هم اطلاعاتی داشته باشید.

در این مطلب به برخی نکات مثبت و منفی در مورد خوردن موم زنبور عسل می پردازیم. البته همانطور که می دانید موم بیشتر از آنکه به صورت خوراکی مورد توجه انسان ها باشد، خواصی در تولید محصولات در صنایع گوناگون دارد. با این حال بد نیست در مورد خواص و مضرات خوردن موم نیز اطلاعاتی کسب کنید. این مطلب در 2 قسمت تهیه شده، پس می توانید ادامه موارد را در قسمت بعدی مطالعه کنید.

موم زنبور عسل چیست؟
موم زنبور عسل محصولی طبیعی است که توسط زنبورهای عسل برای ذخیره عسل، گرده یا ایجاد لارو درون آنها تهیه می شود. موم زنبور عسل می تواند حاوی مقداری گرده گل ، پروپولیس یا همان بره موم و ژل رویال باشد. با این حال، این مواد در موم کمتر وجود دارند.
شما می توانید کل موم زنبور عسل، از جمله سلول های عسل و موم اطراف آن را میل کنید. عسل خام دارای مقاومت بیشتری نسبت به عسل فیلتر شده است. علاوه بر این، سلول های مومی را می توان به عنوان آدامس جوید. در واقع موم نوعی از بهترین آدامس های طبیعی است.

سرشار از برخی مواد مغذی است
موم زنبور عسل سرشار از کربوهیدرات ها و آنتی اکسیدان ها است. همچنین حاوی مقادیر کمی از چندین ماده مغذی دیگر است. مؤلفه اصلی موم عسل خام موجود در آن است که مقداری پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی را در خود دارد.
از آنجا که عسل هنوز فرآوری نشده، ممکن است حاوی آنزیم هایی مانند گلوکز اکسیداز باشد که به عسل خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی می دهند. چنین آنزیم هایی با استفاده از سیستم گرمایش و فیلتر مورد استفاده برای فراوری عسل های تجاری از بین می روند؛ اما می توانید اطمینان داشته باشید که در عسل آغشته به موم وجود دارند.

آنتی اکسیدان های موجود در موم نیز ترکیبات گیاهی مفیدی هستند که باعث تقویت سلامتی، کاهش التهاب و محافظت از بدن شما در برابر بیماری ها می شوند.  پلی فنول ها نوع اصلی آنتی اکسیدان عسل هستند کنه می توانید با موم آغشته به عسل آن را به بدن خود منتقل کنید. تحقیقات نشان می دهد که این مواد می توانند به کاهش خطر ابتلا به دیابت، زوال عقل، بیماری های قلبی و حتی انواع خاصی از سرطان کمک کنند.موم زنبور عسل همچنین حاوی مواد درونی است که اسیدهای چرب و الکل ها با زنجیره بلند، سلامت قلب را برای شما فراهم می کند. این ترکیبات می تواند به پایین آوردن سطح کلسترول کمک کند.

موم می تواند سلامت قلب را ارتقا بخشد
این یک واقعیت است؛ موم زنبور عسل می تواند سلامت قلب شما را تقویت کند. تحقیقات نشان می دهد که اسیدهای چرب و الکل های زنجیره ای طولانی موجود در موم زنبور عسل، می تواند سطح کلسترول خون بالا را کاهش دهد که یک عامل خطرناک برای بیماری های قلبی است.

به عنوان مثال، یک بررسی می گوید که الکل های موم زنبور عسل می تواند به کاهش کلسترول بد LDL تا 29٪ کمک کند. جالب است که همین بررسی نشان می دهد مصرف خوراکی موم کلسترول خوب HDL  را 8 تا 15٪ افزایش می دهد. با این حال، مطالعات موجود در این بررسی از مقادیر بالای الکل های جدا شده حاصل از موم زنبور عسل استفاده کرده است. به همین علت نمی توان فهمید که آیا مقادیر کمی از موم زنبور عسل اثرات مشابهی را ایجاد می کند یا خیر.

علاوه بر این، گفته می شود خود عسل می تواند توانایی کاهش کلسترول را داشته باشد. یک مطالعه کوچک به شرکت کنندگان یا 70 گرم شکر یا عسل در روز می دهد. پس از 30 روز، افراد گروه عسل، کلسترول خوب را 3.3٪ افزایش داده و کلسترول بد خون خود را 5.8٪ کاهش دادند. در نتیجه مصرف موم زنبور عسل به همراه عسل خام می تواند گزینه خوبی برای بهبود سلامت قلب و عروق باشد.همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که جایگزین کردن عسل به جای شکر می تواند به کاهش سطح تری گلیسیرید تا 19٪ کمک کند. اگر به جای مصرف شکر از موم آغشته به عسل استفاده شود، این میزان اثرگذاری بیشتر خواهد شد.

مطالعات همچنین نشان می دهد که آنتی اکسیدان های عسل می تواند به رقیق شدن شریان های منتهی به قلب شما کمک کنند. این موضوع به نوبه خود می تواند جریان خون را افزایش داده و فشار خون را کاهش دهد. در نتیجه به طور بالقوه خطر لخته شدن خون، حمله قلبی و سکته مغزی کاهش می یابد.

موم می تواند محافظی در برابر عفونت باشد.
موم زنبور عسل می تواند توانایی بدن در مبارزه با باکتری ها و قارچ های خاص را تقویت کند. این یک موضوع علمی ست که محققان بر روی آن در حل مطالعه و تحقیق هستند.
به عنوان مثال، مطالعات در سطح لوله آزمایش، نشان می دهد که عصاره های موم زنبور عسل می تواند از انسان در برابر قارچ ها و باکتری های ایجاد کننده بیماری، از جمله استافیلوکوکوس اورئوس، کاندیدا آلبیکنس، سالمونلا انتریکا و E. coli محافظت کند.

علاوه بر این، عسل به دلیل خواص ضد میکروبی خود شناخته شده است. تحقیقات نشان می دهد که می تواند به محافظت از روده شما در برابر انگل روده کمک کند. با این حال، برای تأیید این تأثیرات، مطالعات انسانی لازم است. هرچند که برخی مشاهدات تجربی این موضوع را تایید می کند.

موم می تواند سرفه را در کودکان کاهش دهد
موم زنبور عسل می تواند به کاهش سرفه در کودکان کمک کند. کودکان مستعد ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی هستند که می توانند باعث سرفه شوند. تحقیقات نشان می دهد که موم و عسل می توانند به سرکوب این سرفه کمک کنند.
در یک مطالعه، خوردن به اندازه نصف قاشق چایخوری عسل گندم سیاه 30 دقیقه قبل از خواب، در کاهش ناراحتی های مربوط به سرفه کودکان مؤثرتر از شربت سرفه گزارش شده است. موم زنبور عسل نیز به احتمال زیاد همان مزایا را دارد، زیرا سرشار از عسل است.

* هشدار: عسل حاوی اسپورهای باکتری C. botulinum است که می تواند به نوزادان آسیب برساند. به همین دلیل، عسل یا موم زنبور عسل نباید به کودکان زیر 12 ماه داده شود


جایگزین قند بالقوه برای مبتلایان به دیابت
موم زنبور عسل می تواند جایگزین مناسبی برای قند، برای مصرف مبتلایان به دیابت باشد. یکی از دلایل این موضوع این است که عسل بسیار شیرین تر از شکر است؛ بنابراین مقادیر کمتری برای رسیدن به همان سطح شیرینی مورد نیاز است. همچنین، به نظر می رسد عسل سطح قند خون را کمتر از قند تصفیه شده بالا می برد. البته عسل هم قند خون را بالا می برد؛ در نتیجه افراد مبتلا به دیابت نباید زیاد مصرف کنند.
از این گذشته، الکل های موجود در موم زنبور عسل می تواند به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند. به همین علت احتمال تسکین مشکلات افراد دیابتی وجود دارد.

یک مطالعه کوچک در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی که اغلب با مقاومت به انسولین همراه است، نشان داد که عصاره های الکل موم زنبور عسل باعث کاهش انسولین تا 37٪ می شود. این انسولین پایین می تواند نشان دهنده کاهش مقاومت به انسولین باشد که برای مبتلایان به دیابت سودمند است. البته این مطالعات کاملا سطحی بوده و به مطالعات دقیق تر و باکیفیت تری برای نتیجه گیری کلی نیاز است.

کمک موم به بهبود عملکرد کبد انسان
موم زنبور عسل می تواند به سلامت کبد کمک کند. در یک مطالعه 24 هفته ای، روزانه مخلوطی از الکل موم زنبور عسل به افراد مبتلا به بیماری کبد داده می شد. به گروهی دیگر نیز داروهای موجود داده شد. جالب است که 48٪ از افراد مصرف کننده موم، از کاهش علائم مانند درد شکم، نفخ و حالت تهوع خبر دادند. این در حالی بود که تنها 8 درصد از افراد مصرف کننده دارو این بهبودی را گزارش دادند.

علاوه بر این، عملکرد کبد در 28٪ از کسانی که به از موم زنبور عسل مصرف کرده بودند، به حالت عادی بازگشت. در مقابل هیچ نمونه مثبتی از مصرف کنندگان دارو گزارش نشد. اگرچه این نتایج امیدوارکننده به نظر می رسد؛ اما مشخص نیست که برای دستیابی به همان مزایا، باید چه مقدار موم زنبور عسل را مصرف کنید. بنابراین، باید منتظر تحقیقات تکمیلی باشید.

چطور از موم به صورت خوراکی استفاده کنیم؟
موم زنبور عسل به روش های مختلفی قابل مصرف است. شما می توانید آن را به طور عادی بخورید یا آن را با نان گرم یا حتی کلوچه مصرف کنید. علاوه بر این موم زنبور عسل می تواند به عنوان شیرین کننده در دسرهای خانگی نیز استفاده شود. می توانید آن را رو پنکیک بگذارید یا با ماست مخلوط کرده و میل کنید.

برخی افراد از یک قطعه موم زنبور عسل در سالاد یا در کنار میوه و حتی با پنیر استفاده می کنند. این بستگی به ذائقه و علاقه مندی های شما دارد. البته می تواند خلاقیت نیز نقش مهمی در نوع مصرف موم داشته باشد.فراموش نکنید که موم زنبور عسل می تواند در مدت طولانی در دمای اتاق سالم بماند. هر چه مدت بیشتری آن را نگه دارید، احتمال تبلور آن بیشتر است می شود؛ اما نوع متبلور شده ان نیز خوراکی است و هیچ مشکلی ندارد.

خطرات احتمالی مصرف موم زنبور عسل چیست؟ 
موم زنبور عسل به طور کلی برای خوردن بی خطر تلقی می شود. با این حال کودکان زیر 1 سال و همچنین بانوان باردار بهتر است از این ماده طبیعی استفاده نکنند. علاوه بر این، شما باید مطمئن شوید مومی که قصد خوردن آن را دارید، طبیعی است. موم مصنوعی نیز ممکن است در بازار به عنوان موم طبیعی به فروش برسد که خطرات زیادی برای سلامتی انسان به همراه دارد.

در بعضی موارد، خوردن مقادیر زیادی از موم زنبور عسل می تواند باعث انسداد معده شود. برای به حداقل رساندن خطر این اتفاق، بهتر است از خوردن روزانه مقادیر زیادی موم زنبور عسل خودداری کنید. علاوه بر این، افرادی که آلرژی به زهر زنبور یا گرده زنبور عسل دارند، باید با احتیاط موم مصرف کنند.

توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که علی رغم فواید بالقوه فراوان، موم زنبور عسل قند بسیار زیادی دارد؛ بنابراین بهتر است آن را با اعتدال بخورید. به ویژه بیماران دیابتی و بمارانی که مصرف مواد قندی برای آن ها مضر است، باید بیشتر احتیاط کنند.

موم یک محصول تولید شده زنبور عسل است که از سلول های موم و شش گوش تشکیل شده و حاوی عسل خام است. عسل و شان عسل خوراکی بوده و فواید زیادی برای انسان به همراه دارد. با این حال بهتر است تا جای ممکن با احتیاط موم مصرف کنید. به ویژه اگر بیماری زمینه ای دارید، حتما با پزشک خود برای میزان مصرف موم مشورت نمایید.

 

-